Co to są sytuacje trudne i niestandardowe

Działalność biznesowa oraz związana z zarządzaniem przedsiębiorstwem wymaga od specjalisty podejmującego takie wyzwanie, umiejętności prawidłowego odnalezienia się i poradzenia sobie w bardzo wielu różnorodnych okolicznościach.

mowa tutaj o sytuacjach,

  • związanych z bieżącym prowadzeniem spraw firmowych – skierowanych na zewnątrz oraz administracyjnych.
  • standardowych, jednak występujących rzadko lub sporadycznie
  • niestandardowych – które mogą być pochodną działań biznesowych i zarządzania.

każdy z menadżerów, który myśli o rozwoju swojej firmy, musi zmierzyć się również z sytuacjami:

  • związanymi z bardziej dynamiczną, niż dotychczas, ekspansją marki na nowe rynki, zmianą usług, pozyskiwaniem klientów strategicznych, pertraktacjami.
  • trudnych, stresujących, które mogą być związane z pozyskiwaniem środków finansowych, rozwiązywaniem spraw spornych.
  • związanymi z utrzymaniem jakości wizerunku oraz promocją marki na rynku, polityką konkurencji, współpracą gospodarczą etc.

Jako sytuacje trudne i skomplikowane, poza sprawami stricte biznesowymi oraz administracyjnymi, menadżerowie najczęściej wskazują:

  • przeprowadzane w instytucji kontrole urzędowe
  • prowadzenie spraw sądowych
  • problemy wynikające z nieuczciwej konkurencji
  • konflikty personalne
  • oraz wiele innych, niestandardowych sytuacji, na które nie jesteśmy psychicznie przygotowani lub określamy je z góry jako zagrażające.

W każdej sytuacji, która jest nowa, niestandardowa lub trudna pojawia się wśród jej uczestników zwiększone napięcie emocjonalne. Często wzrost tego napięcia wynika z nieobiektywnej oceny sytuacji i własnych możliwości czy umiejętności.

Swoje nastawienie do różnych zjawisk budujemy na bazie dotychczasowych doświadczeń własnych oraz cudzych (opinii publicznej), tworząc w swojej głowie określone schematy stopnia ich zagrożenia oraz naszych reakcji. Często oparte są one na fałszywych przesłankach, mitach i potocznych, nieadekwatnych opiniach innych osób.

Tak powstają w naszym mózgu zgeneralizowane i trwałe opinie o tym, że

  • nie jesteśmy wystarczająco dobrze przygotowani, do podejmowania nowych wyzwań i szerszej ekspansji – zaniżamy w ten sposób własną wartość
  • nasz oponent chce nas zniszczyć – ustawiamy się wówczas w roli ofiary.
  • nasz pracownik zachowuje się egoistycznie – mamy poczucie niesprawiedliwości.
  • kontrole są jedynie po to by wykryć nasze błędy – czujemy się bezradni
  • sprawy sądowe są po to by nas upokorzyć – mamy poczucie bycia wykorzystywanym

To powoduje w nas wzrost zagrożenia i brak poczucia bezpieczeństwa. Dlatego najczęstszą reakcją człowieka w takiej sytuacji jest

  • nadmierna agresywność i konfliktowość
  • nadmierna chęć ucieczki i niepodejmowanie działań lub chęć natychmiastowego zakończenia problemu i poszukiwanie szybkiej ulgi
  • nadmierne wycofanie,  zawężenie pola percepcji informacji oraz wydłużenie/blokowanie procesów myślenia i reakcji, aż do tzw. pustki w głowie.